Friday, January 16, 2015

Kira-Kira Bisnes

Kira-kira sesuatu bisnes.

Baru - baru ini aku berborak dgn seorang kawan. Dia timbul kan isu bbrp jenis perniagaan yg high profit margin. Wow, semua org nak high profit margin kan, termasuk la aku. Terus bersemangat aku. Haha. Mata duitan btol la.

Apa bisnes yg high profit margin? Antara yg dibincangkan adalah bisnes kedai gantung rambut. Apa modal yg terlibat utk menggunting rambut seorang pelanggan?
Gunting, mesin gunting rambut, sikat, kain atas, shaver, kerusi, cermin. Apa yg dpt diperhatikan disini adalah semua barangan ini adalah jenis sekali beli & boleh pakai byk kali kecuali shaver yg jenis guna mata pisau tu, so mata pisau biasanya diorg sekali guna jer. Katakan la kos setup utk beli semua brgn itu rm3k. Maka kos rm3k jika dibahagikan dlm ms 10bln, maka kos sbulan adalah rm300 bg mendapat kan semula modal yg dilaburkan.

Tuan Guru Nik Aziz
Jika 1hari biasa secara puratanya si penggunting rambut tersebut boleh mendapatkan 6 orang pelanggan dengan harga upah rm7 seorang, maka sehari dia dapat rm42, sebulan kalau 25hari maka rm1050, kalau tolak dgn kos rm300/bln tadi maka untung kasar adalah rm 750.
Pada bulan yg ke11 dan seterusnya, tiada lg kos bulanan rm300 tu, maka untung kasarnya adalah rm1050. not bad.

Tapiiiii.. untung ini ada siling dia. kat mana siling dia?
siapa yg tahu sila komen..

9 comments:

  1. Nak byr gaji pekerja lg..bil api...hihi

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Antara bisness low risk dan skali modal shj
    - homestay
    - hotel
    - tuisyen center
    - rumah burung walit

    ReplyDelete
  4. Web saya
    Http://www.homestaypenanghnz.com

    ReplyDelete
  5. Apapun saya still suka invest dlm property.bleh dpt side income n capital appreciation.

    ReplyDelete
  6. rasa sewa kedai belum diambil kira lg ni...di Lembah Klang kalau sewa kedai separuh pun kurang2 mau RM1k/bulan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf atas komen saya di atas...mungkin tuan maksudkan perniagaan gunting rambut dari rumah atau tak perlukan kedai..

      Delete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete